Soru
: Kutsal Kitap’ın esinlendirilmiş olması
ne anlama gelir?
Yanıt:
İnsanlar Kutsal Kitap’ın esinlendirilmiş
olmasından söz ettiklerinde, Tanrı’nın Kutsal
Yazılar’ın insansal yazarlarını yazdıkları
her şeyin Tanrı’nın Sözü olacak şekilde
ilahi bir şekilde etkilemiş olduğundan söz
ediyorlar. Kutsal Yazılar’ın metin çerçevesinde,
“esinlendirilmiş” sözü sadece, “Tanrı’nın
nefesi tarafından verilmiş” anlamına gelir.
Esin, Kutsal Kitap’ın gerçekten de Tanrı
Sözü olduğu anlamına gelir ve Kutsal Kitap’ı
bütün diğer kitaplar arasında eşsiz bir
konuma getirir.
Kutsal Kitap’ın ne dereceye kadar esinlendirilmiş
olduğu konusunda farklı görüşler olduğu
halde, Kutsal Kitap’ın kendisinin Kutsal
Kitap’ın her kısmındaki her sözcüğün Tanrı’dan
geldiğini iddia ettiğine kuşku yoktur (1
Korintliler 2:12-13; 2 Timoteos 3:16-17).
Kutsal Yazılar konusundaki bu görüşten sık
sık, “tam sözel” esin olarak söz edilir.
Bu da, esinin sadece kavramlar ya da düşüncelere
değil, sözcüklerin kendilerine (sözel) uzandığı
ve esinin Kutsal Yazıların bütün kısımlarını
ve bütün konularını (tam) kapsadığı anlamına
gelir. Bazı insanlar, Kutsal Kitap’ın sadece
bazı kısımlarının esinlendirilmiş olduğuna
ya da sadece dinle ilgili olan düşünce ya
da kavramların esinlendirilmiş olduğuna
inanır. Ancak esin konusundaki bu görüşler,
Kutsal Kitap’ın kendisi için yaptığı iddialara
uymaz. Tam yetkili sözel esin, Tanrı Sözü’nün
esaslı bir özelliğidir.
Esinin kapsamı, 2 Timoteos 3:16’da açıkça
görülebilir: “Kutsal Yazılar'ın tümü Tanrı
esinlemesidir ve öğretmek, azarlamak, yola
getirmek, doğruluk konusunda eğitmek için
yararlıdır.” Bu ayet bize Kutsal Yazılar’ın
hepsini Tanrı’nın esinlendirdiği ve bunların
bizim için yararlı olduğunu söyler. Esinlendirilmiş
olan, Kutsal Kitap’ın sadece dinle ilgili
olan kısımları değil, Yaratılış’tan Vahiy’e,
içinde yer alan her bir sözcüktür. Kutsal
Yazılar, Tanrı tarafından esinlendirilmiş
olduğu için, doktrin belirleme konusunda
yetkilidir ve insanlara Tanrı’yla nasıl
doğru bir ilişki içine girebileceklerini
öğretmede yeterlidir. Kutsal Kitap sadece
Tanrı tarafından esinlendirilmiş olmayı
iddia etmekle kalmaz, aynı zamanda bizi
değiştirip bizi “bütün” yapma konusunda
doğaüstü bir yeteneği olduğunu da iddia
eder. Daha başka neye ihtiyacımız olabilir
ki?
Kutsal Yazılar’ın esininden söz eden bir
başka ayet de, 2 Petrus 1:21’dir. Bu ayet,
Tanrı’nın farklı kişilikler ve yazın stilleri
olan insanları kullandığı halde, onların
yazdığı sözcüklerin kendilerini ilahi olarak
esinlendirdiğini anlamamıza yardım eder.
İsa Kendisi, “Kutsal Yasa'yı ya da peygamberlerin
sözlerini geçersiz kılmak için geldiğimi
sanmayın. Ben geçersiz kılmaya değil, tamamlamaya
geldim. Size doğrusunu söyleyeyim, yer ve
gök ortadan kalkmadan, her şey gerçekleşmeden,
Kutsal Yasa'dan ufacık bir harf ya da bir
nokta bile yok olmayacak” dediğinde Kutsal
Yazılar’ın sözel esin yetkisini onaylamıştı
(Matta 5:17-18). İsa bu ayetlerde, Kutsal
Yazılar’ın en küçük ayrıntısına ve en küçük
noktalama işaretine kadar doğru olduğunu
sağlamlaştırıyordu, bunun nedeni de onun
Tanrı Sözü’nün ta Kendisi olmasıydı.
Kutsal Yazılar, esinlendirilmiş Tanrı Sözü
olduklarından, onların aynı zamanda hatasız
ve yetki sahibi oldukları sonucuna da varabiliriz.
Tanrı hakkındaki doğru bir görüş, bizi O’nun
Sözü hakkındaki doğru bir görüşe yöneltecektir.
Tanrı’nın gücü her şeye yettiği, Tanrı her
şeyi bildiği ve tamamen kusursuz olduğundan,
O’nun Sözü de doğasından ötürü aynı özelliklere
sahip olacaktır. Kutsal Yazılar’ın esinini
bildiren ayetler, onların hem hatasız, hem
de yetkili olduğunu bildirmektedir. Kuşkusuz,
Kutsal Kitap olduğunu iddia ettiği şeydir,
yani Tanrı’nın insanlığa verdiği inkâr edilemez
ve yetkili Sözü’dür.
|